DEKSTOP THINNING / THIN CLIENT


  Assalamualaikum kepada para pelawat sekalian...

Pengenalan kita hari ini adalah berkaitan dengan. jeng..jeng...jeng





Di sini saya akan menerangkan tentang" DEKSTOP THINNING/THIN CLIENT" iaitu ia merupakan satu sistem yang terkenal dan digunakan untuk masa terkini bagi memudahkan pekerjaan dalam penggunaan komputer/IT.




    Adakah Anda Tahu Apa Itu "Dekstop Thinning/Thin Client"???
      SISTEM???                                
                                                          
Thin Client Solution


Apabila anda menggunakan "thin client" dalam persekitaran kerja anda. Anda akan memahami bahawa maksud "thin client"adalah dengan menggunakan peranti pengkomputeran mudah yang tidak mengandungi cakera keras atau lain-lain bahagian yang bergerak dan bergantung kepada pelayan untuk semua sumber pengkomputeran.


"Thin client" adalah penyelesaian ideal untuk penjagaan kesihatan, kerajaan hari ini, industri, industri runcit, kewangan, dan pendidikan jika mereka menghadapi isu-isu seperti:

• kos penggantian Desktop
• Rangkaian keselamatan
• Data tidak dapat dicapai menggunakan telefon dan kepada pekerja yang jauh.
• Tidah dapat menyokong perkakasan permohonan
• Kepaastian data smada boleh dicapai dan adakah ianya selamat



"Thin client" tidak mempunyai cakera keras, ia membolehkan kita  untuk penyimpanan data dan aplikasi pada pelayan dengan lebih selamat. Malah, aktiviti tetikus, dan imej skrin adalah semua yang dihantar diantara pelanggan dan pelayan. Dengan penggunan sistem ini juga, adalah mudah untuk menggantikan jika ada aplikasi kita hilang, dicuri, atau rosak. "Thin client" adalah pilihan yang ideal untuk perniagaan yang menghadapi undang-undang pematuhan peraturan seperti HIPAA atau Sarbanes-Oxley.


Selain dari itu, perkakasan pelanggan kurang berisiko untuk tidak berfungsi dan ianya kurang terdedah kepada virus dan malware. Bergantung kepada keperluan pengguna, klien desktop boleh menjadi kiosk tunggal permohonan mudah atau menggunakan persekitaran Windows yang biasa dan fleksibel .


"Thin client" mempunyai jangka hayat lebih lama daripada komputer standard yang memakan kos perbelanjaan yang tinggi untuk digantikan. ia juga sesuai untuk persekitaran yang berdebu, jauh, atau terbatas. "Thin client ini juga  menawarkan penjimatan yang ketara dalam penggunaan kuasa lebih daripada desktop tradisional. Ini direalisasikan bukan sahaja dalam kos tenaga yang lebih rendah tetapi dalam mengurangkan kos penyejukan dengan menghapuskan haba dalam sesetengah kes.

Ini adalah apa yang dapat saya faham dari "Dekstop Thinning/Thin Client". 


Tapi sebelum mengundur diri, saya ingin mamaparkan paparan antaramuka kepada sesiapa yang ingin menggunakan windows 8 yang terkini... Cantik sangat...kelebihan visualnya... I LOVE IT...










Sekian sahaja penutup daripada saya...

{ Nur Raidah Binti Ibrahim }
WHEEE@




No comments:

Post a Comment