TUTORIAL DISCUSSION


 




INTERNET AND WORLD WIDE WEB

 TAPI SEBELUM TU MEH KITA TENGOK APA ITU BROADBAND NI DAN CERITA BROADBAND ITU SENDIRI???

Jalur lebar (broadband) adalah medium yang menyambungkan komunikasi berkeupayaan tinggi. Ia berbeza dengan jalur sempit (narrowband); kedua istilah merujuk kepada kelebaran spektrum frekuensi tersedia untuk penggunaan komunikasi. Contoh yang nyata adalah ADSL, di mana ’suara’ dan data berkongsi bahagian yang berlainan dalam dawai kuprum (’suara’ dikendalikan di bawah frekuensi 3.3 kHz manakala data dikendalikan di atas 138 kHz).

 Kelebihan Dengan menggunakan broadband, kita tidak perlu tunggu lama depan PC sehingga lima minit, semata-mata membuka e-mel apatah lagi hendak ‘download’ bahan. Ia membolehkan kita menghantar maklumat ataupun menerima dengan pantas sehingga 40 kali ganda lebih pantas jika dibandingkan dengan modem berkeupayaan 56kbps.

Dalam hal data eletronik pula, kesan yag sama boleh diperolehi dengan teknologi kabel yang maju, gelombang frekuensi radio dan sistem satelit. Oleh itu, kita perlu sedar bahawa dunia semakin berubah dengan pelbagai inovasi hasil sains dan teknologi. Internet jalur lebar Jalur lebar juga digunakan untuk merujuk kepada capaian Internet jalur lebar, di mana sambungan untuk capaian adalah lebih tinggi berbanding modem telefon (56 kbit/s). Istilah jalur lebar digunakan bagi merujuk kepada sambungan 512 kbit/s atau lebih tinggi, walaupun sesetengah Internet

Service Provider (ISP) telah mengiklankan perkhidmatan dengan lebar jalur (bandwidth) yang kurang kerana tidak terdapat kadar bit (bitrate) yang ditakrifkan dalam industri komunikasi. Multiplexing Komunikasi boleh menggunakan beberapa saluran fizikal berlainan serentak; ini adalah multiplexer capaian pelbagai (multiplexing for multiple access). Saluran sedemikian boleh dibezakan setiap satunya melalui masa – multiplexer pembahagian masa (time division multiplexing) atau TDMA, dalam frekuensi pembawa – multiplexer pembahagian frekuensi (frequency division multiplexing) atau FDMA, atau multiplexer pembahagian panjang gelombang (wavelength division multiplexing) WDM, atau dalam kaedah capaian multiplexer pembahagian kod (code division multiplexing) atau CDMA. Setiap saluran yang mengambil bahagian dalam multiplexing exercise adalah dari segi takrifan merupakan jalur sempit (kerana tidak menggunakan seluruh lebar jalur medium), manakala jika seluruh saluran dilihat secara sekaligus dan digunakan untuk tujuan komunikasi yang sama, maka ia boleh dipanggil sebagai jalur lebar.



OK...NI SOALAN TUTORIAL TUU ~~~~

1. Bincangkan apakah sambungan jalur lebar adalah, dan bagaimana  ia berbeza daripada sambungan dial-up, dan mengkaji jenis sambungan jalur lebar. 

=~= maksud broadband boleh rujuk di atas..

ok next..
bagaimana ia berbeza daripada sambungan dial-up yer???
macam ni...

  • perkhidmatan jalur lebar menyediakan kelajuan tinggi penghataran data. Ia membolehkan lebih banyak kandungan akan dibawa melalui penghantaran "pipeline"
  • Perkara asas antara DIAL-UP dengan JALUR LEBAR ni adalah cara sambungan dibuat dari PC ke internet.
  • broadband menyediakan akses kepada perkhidmatan streaming kualiti tertinggi media internet, VoIP (telefon internet), permainan, dan perkhidmatan interaktif. Banyak perkhidmatan ini semasa dan yang baru membangun memerlukan pemindahan sejumlah besar data yang mungkin tidak teknikal dilaksanakan dengan perkhidmatan dan peluang bahawa internet boleh menawarkan.
  • Broadband is always on you know~~. Ia tidak menyekat talian telefon dan tidak ada keperluan untuk menyambung semula ke rangkaian selepas log off.
  • walaupun kita menggunakan DIAL-UP, kita perlu membayar untuk panggilan tempatan setiap kali kita mendail internet.Di samping itu, talian telefon sentiasa terlibat semasa kita berada di internet.
  • Dengan sambungan JALUR LEBAR ini, talian telefon tetap boleh digunakan ketika menggunakan internet dan kedua-dua telefon dan kerja internet secara serentak dan tiada kos dial-up dilakukan. 
  • Kurang kelewatan dalam penghantaran kandungan apabila menggunakan jalur lebar.    

then~~~
Jenis sambungan jalur lebar.....

DEKAT SINI KAMI TERANGKAN 5 JENIS :
  1. ADSL (ASYMMETRICAL DIGITAL SUBSCRIBER LINE)
     Ia adalah satu jenis yang paling popular jalur lebar yang digunakan dan dihantar melalui telefon BT sedia ada dengan menggunakan router khas atau modem. Ia membantu menerima dan membuat panggilan, menggunakan talian telefon tunggal yang sama, walaupun internet sedang digunakan.

  2. SDSL(SYMMETRICAL DIGITAL SUBSCRIBER LINE)

    Ia jenis sambungan jalur lebar yang hampir serupa dengan sambungan ADSL. Dalam perbandingan dengan SDL, ADSL lebih cepat dalam memuat turun data dan agak perlahan dalam data naik. SDSL memerlukan talian telefon yang berasingan untuk mengelakkan gangguan dalam panggilan suara. SDSL ni biasa digunakan dalam perniagaan.

  3. KABEL

     Pengendali kabel menyediakan sambungan internet. Ia memerlukan modem khas yang disambung kepada kotak TV kabel. Majoriti syarikat-syarikat kabel menyediakan pakej yang mempunyai saluran telefon dan TV serta sambungan internet jalur lebar.

  4. WIRELESS

     Sambungan ini membolehkan pengguna untuk berada dalam talian, menghantar dan menerima data dengan mudah dan cepat, tang tidak mungkin dalam sambungan ADSL dan SDSL. Sambungan wireless tidak memerlukan talian telefon. Ia memerlukan antena kecil dipasang di luar rumah, yang menghantar isyarat ke titik sambungan yang dilampirkan ke komputer.

  5. SATELIT

     Ia adalah pilihan utama bagi masyarakat yang tingga di kawasan pedalaman yang tidak boleh menerima apa-apa bentuk lain internet jalur lebar. Ia memerlukan pemasangan piring satelit khas. Dua sambungan : sambungan sehala dan hubungan dua hala. Sambungan sehala ini - mampu menerima data, tetapi menghantar data memerlukan modem dial-up talian telefon. Hubungan dua hala - data kedua-dua dihantar dan diterima melalui satelit, walaupun ia adalah  lebih mahal .

 2. Terangkan apa itu WEB?? Dan masukkan penerangan tentang apa yang dimaksudkan WEB.

WEB adalah satu koleksi (dokumen yang diakses melalui internet) seperti kita melihat sekarang ni...

Sebuah laman web apabila kita menaip link web yang kita hendak lawati, klik pada pautan atau menggunakan di search engine. Sebuah laman web boleh mengandungi apa-apa jenis maklumat dan boleh termasuk teks, warna, grafik, animasi dan bunyi.

Contoh rakan kita memberi link website-nya, secara amnya ia akan membawa kita ke home page. yang memperkenalkan kita apa yang ditawarkan pada home page tersebut dari segi maklumat atau perkhidmatan lain. Sebuah laman web itu mempunyai lebih dari satu page, atau puluhan ribu page dan mengikut apa yang tersedia pada website tersebut.

3. Jenis-jenis laman web yang boleh dibina.

MICRO SITE : Site yang biasanya terdiri daripada satu atau dua laman web. Ia digunakan untuk mencipta landing page, memilih di page, dan page jualan jenis surat.

MINI SITE : Site yang mempunyai sedikit page, biasanya 5 page sahaja. Site ini selalu diguna oleh perniagaan kecil untuk membina kehadiran dalam talian. Menerangkan tentang perkhidmatan dan produk mereka, contact page, dan maybe page kadar harga. Juga dikenali site risalah.

CONTENT SITE : Site dipenuhi dengan kandungan, contohnya laman berita, laman web artikel. Yang mana kita boleh meninggalkan komen pada site mereka.

BLOG : Versi yang lebih kecil daripada content site. Ciri-ciri yang membezakan laman blog adalah cara content ditambah kronologi.

FORUM SITE : Boleh menambah forum ke laman web yang sedia ada, seperti content site, dan juga boleh mencari laman forum sebagainya.

ECOMMERCE SITE : Laman web ini terdiri daripada shooping cart yang mempamirkan produk.

INFORMATION WEBSITE : Sebuah laman web maklumat utama seperti wikipedia.org, ensiklopedia dalam talian. Dan ia adalah unik, kerana ia membolehkan pengunjung untuk menyumbang dan mengedit artikel. 


4. Penerangan tentang teknologi dan social media.

CHAT ROOM = Menyediakan tempat untuk komuniti pengguna dengan faedah yang sama untuk berkomunikasi dalam masa sebenar. Forum dan kumpulan perbincangan, dalam perbandingan, membolehkan pengguna untuk menghantar mesej tetapi tidak mempunyai keupayaan untuk mesej interaktif. Kebanyakan room sembang tidak memerlukan pengguna untuk mempunyai apa-apa perisian khas; orang-orang yang berbuat demikian, seperti Internet Relay Chat (IRC) membenarkan pengguna untuk memuat turun dari pengguna room Internet.Chat mendaftar untuk room sembang pilihan mereka, memilih pengguna nama dan kata laluan, dan log masuk ke room tertentu (laman web yang paling mempunyai pelbagai room sembang). Di dalam room sembang, secara amnya terdapat satu senarai orang-orang yang sedang dalam talian. Berbual, pengguna menaip mesej ke dalam kotak teks. Mesej adalah hampir serta-merta dapat dilihat di kawasan mesej perkauman yang lebih besar dan pengguna lain bertindak balas. Pengguna boleh memasuki room sembang dan membaca mesej tanpa menghantar mana-mana, satu amalan yang dikenali sebagai mengintai.

IMApabila menaip mesej ke program mesej segera (sering dirujuk sebagai klien mesej segera), mesej anda dihantar serta-merta. Ini membolehkan dua orang untuk mempunyai perbualan masa sebenar di internet. Proses ini adalah sama dengan 'bilik sembang' kecuali mesej segera adalah biasanya antara dua orang dan bukannya kumpulan orang.

CLOUD COMPUTING = Satu perkhidmatan internet yang menyediakan keperluan pengkomputeran kepada pengguna komputer. Menggunakan kemudahan pelayan web pembekal pihak ketiga di internet (the cloud) tp kedai, menggunakan dan menjalankan aplikasi.

BIT TORRENT = Bit Torrent adalah protokol pengedaran kandungan yang membolehkan pengedaran perisian yang cekap dan peer-to-peer perkongsian fail yang sangat besar, seperti filem keseluruhan dan rancangan TV, dengan membolehkan pengguna untuk berkhidmat sebagai titik pengagihan rangkaian.
           
RSS (REALLY SIMPLE SYNDICATION)= Satu teknologi yang sedang digunakan oleh berjuta-juta pengguna web di seluruh dunia untuk menjejaki web kegemaran masing-masing. Ia adalah satu kaedah di mana kandungan web boleh menjadi mudah dan cepat diedarkan apabila ia berubah atau yang baru dimasukkan ke dalam laman web atau web log. Kebanyakan blog secara automatik termasuk suapan RSS. Suapan ini secara automatik menghantar siaran diformat jawatan baru yang diterima oleh orang-orang yang menggunakan pembaca berita RSS dan melanggan suapan yang tertentu.


SEARCH ENGINE OPTIMIZATION Proses mempengaruhi yang penglihatan websiteor sebuah laman web dalam "semula jadi" satu enjin carian itu atau un-dibayar ("organik") hasil carian. [Jargon] Secara umum, yang lebih awal (atau lebih tinggi rankingpada halaman keputusan carian), dan lebih kerap tapak muncul dalam senarai keputusan carian, pelawat lebih ia akan menerima dari pengguna enjin carian.SEO boleh mensasarkan pelbagai jenis carian, termasuk carian imej, carian tempatan, video search, search akademik, berita carian dan khusus industri enjin carian menegak.


SOCIAL NETWORKING = Sebuah laman web yang menyediakan komuniti maya bagi orang ramai untuk berkongsi harian atau bahkan mereka aktiviti momen-momen dengan keluarga dan rakan-rakan, atau untuk berkongsi minat mereka dalam topik tertentu, atau untuk meningkatkan bulatan kenalan mereka.Terdapat laman web temu janji, laman persahabatan, laman web dengan tujuan perniagaan dan hibrid yang menawarkan gabungan ini. Facebook adalah laman peribadi yang terkemuka, dan LinkedIn adalah laman perniagaan terkemuka.Ahli mewujudkan talian mereka sendiri "profil" dengan data gambar, biografi dan apa-apa maklumat lain yang mereka memilih untuk hantar. Mereka berkomunikasi dengan satu sama lain dengan membuat pemikiran terbaru mereka awam dalam format seperti blog atau melalui e-mel, mesej segera, persidangan suara atau video kepada ahli-ahli yang dipilih. Perkhidmatan ini membolehkan ahli mencari dan menjemput ahli-ahli lain dalam rangkaian peribadi mereka.

No comments:

Post a Comment